Wymiana oleju w skrzyni
Automatyczne skrzynie biegów stają się coraz częstszym wyposażeniem samochodów sprzedawanych w naszym kraju lub sprowadzanych z zagranicy.
Wygodna jazda, łatwe pokonywanie przeszkód terenowych – skrzynie automatyczne mają wielu zwolenników. Niestety, okazuje się, że naprawa skomplikowanego podzespołu może być koszmarnie droga, nierzadko przekracza 10 - 15 tys. zł.
Wystarczy jednak właściwie eksploatować skrzynię, by przedłużyć jej trwałość między innymi poprez terminową wymianę oleju!
To podstawowy warunek bezawaryjnej pracy każdej automatycznej skrzyni biegów .
Olej w automatycznej skrzyni biegów podlega normalnemu procesowi zanieczyszczenia produktami współpracy elementów ciernych, a w szczególności procesowi starzenia.
JAK CZĘSTO POWINNIŚMY WYMIENIAĆ OLEJ W AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW?
PRAWIDŁOWA ODPOWIEDŹ TO: MINIMUM CO 60 000 km!
Wraz z wiekiem i przebiegiem samochodu zmieniają się właściwości smarne oleju, jego gęstość i lepkość, przez co automatyczna skrzynia biegów ulega przyspieszonemu zużyciu.
Istnieją dwie metody wymiany DYNAMICZNA i TRADYCYJNA (statyczna) wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów.
W naszym warsztacie wykonujemy tą usługę serwisową tylko poprzez dynamiczą wymianę za pomocą najlepszych urządzeń renomowanej Niemieckiej marki i korzystamy z oleju i śtrodków czyszczących LIQUI-MOLY:
DYNAMICZNA WYMIANA
polega na usuwaniu starego płyn i w tym samym czasie podając dokładnie tę samą ilość świeżego oleju ATF. Dzięki temu zabiegowi nie ma konieczności wyłączania samochodu, ponieważ poziom oleju w skrzyni biegów nie spada i nie ulegnie ona zapowietrzeniu. Skutkuje to wyraźnym zmniejszeniem ilości oleju potrzebnego do przeprowadzenia wymiany.
Do procedury dynamicznej wymiany wprowadzono funkcję płukania skrzyni biegów. Polega ona na tym, że jeszcze przed wymianą oleju, przy uruchomionym silniku, skrzynia biegów pompuje płyn do maszyny, w której znajduje się specjalny zestaw filtrów wyłapujących jego zanieczyszczenia. Dzięki temu możliwe jest usunięcie najbardziej niebezpiecznych zanieczyszczeń oraz odfiltrowanie z zanieczyszczeń starego oleju, co skutkuje kolejnym zmniejszeniem ilości świeżego oleju ATF wymaganego do pełnej wymiany.
W celu jeszcze efektywniejszego płukania i skrócenia czasu wymiany wprowadzono funkcję podawania detergentu płuczącego do skrzyni biegów, który ułatwia i przyspiesza proces wypłukiwania zanieczyszczeń oraz odseparowywania ich w filtrach maszyny do dynamicznej wymiany oleju. Skuteczność wymiany oleju tą metodą sięga do 100%, a ryzyko wystąpienia awarii automatycznej skrzyni biegów znacząco maleje.
TRADYCYJNA WYMIANA
polega na odkręceniu korka spustowego w skrzyni biegów, spuszczeniu oleju z układu i uzupełnieniu go nowym olejem. Skuteczność wymiany oleju tą metodą waha się pomiędzy 30 a 50%. Oznacza to, że nawet 70 % przepracowanego oleju pozostaje nadal w skrzyni biegów!